Ubóstwo transportowe, wykluczenie komunikacyjne, klimat – te z pozoru odległe tematy coraz częściej łączy jedna koncepcja: dostępność. Nowy raport przygotowany przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR pokazuje, że realną zmianę mogą przynieść… rowery. Ale nie same z siebie – kluczowy będzie sposób wydatkowania środków z nowego unijnego instrumentu wsparcia, jakim jest Społeczny Fundusz Klimatyczny (SFK).
ETS2 i SFK – unijna polityka klimatyczna wkracza na uliceUnia Europejska nie zwalnia tempa w walce ze zmianami klimatu. W ramach inicjatywy
„Fit for 55”, państwa członkowskie zobowiązały się do redukcji emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 r. Jednym z kluczowych narzędzi ma być nowy system ETS2, który od 2027 r. obejmie m.in.
sektor transportu. To oznacza, że emisje generowane przez nasze codzienne podróże – do pracy, szkoły, lekarza – będą kosztować więcej. I to dosłownie.
Ten mechanizm ma zmotywować obywateli do przechodzenia na bardziej
ekologiczne formy mobilności, ale jednocześnie niesie ryzyko wzrostu kosztów transportu, szczególnie dla osób o niższych dochodach. Dlatego
równolegle z ETS2 uruchomiony zostanie Społeczny Fundusz Klimatyczny, z budżetem sięgającym 65 mld euro, z czego aż
11,4 mld euro ma trafić do Polski. Środki te mają łagodzić skutki społeczne nowej polityki i wspierać inwestycje w niskoemisyjną mobilność.
Rower jako narzędzie polityki społeczno-klimatycznejChoć rower, często kojarzy się raczej z rekreacją, coraz więcej dokumentów i analiz pokazuje, że to właśnie
transport rowerowy może odegrać kluczową rolę w realizacji celów SFK. Z jednej strony – jest niskoemisyjny, zdrowy i niemal bezkosztowy w codziennym użytkowaniu. Z drugiej – może być skutecznym narzędziem walki z
ubóstwem transportowym i wykluczeniem komunikacyjnym.
Raport ZDG TOR zwraca uwagę, że wiele osób dotkniętych ubóstwem transportowym nie ma możliwości zakupu samochodu elektrycznego, a nawet biletu miesięcznego. Tymczasem odpowiednio zaprojektowana polityka rowerowa – obejmująca
dofinansowanie zakupu rowerów, rozwój infrastruktury, wsparcie dla mikromobilności i integrację z transportem publicznym – może stać się skuteczną formą wsparcia osób i społeczności znajdujących się w trudnej sytuacji.
Co ważne,
artykuł 8 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/955 z dnia 10 maja 2023 r. otwiera możliwość finansowania infrastruktury i zakupu rowerów ze środków SFK – o ile tylko państwo członkowskie zdecyduje się to wpisać do swojego krajowego Planu Społeczno-Klimatycznego.
Samorządy mają głos – czas wpisać rowery do planów!Minister właściwy ds. rozwoju regionalnego ma czas do połowy 2025 roku na opracowanie Społecznego Planu Klimatycznego. Dokument będzie podstawą dla rozdzielania środków z SFK i musi zawierać
konkretny katalog inwestycji i działań – również na poziomie lokalnym i regionalnym. Warto zaznaczyć: w planie można, ale nie trzeba uwzględniać transportu rowerowego.
Natomiast,
jeśli nie wpiszemy rowerów do planu teraz, możemy stracić szansę na ich dofinansowanie w kolejnych latach. A rowery to nie tylko infrastruktura – to także narzędzie walki z ubóstwem i wykluczeniem transportowym, poprawa dostępu do edukacji, pracy, ochrony zdrowia – szczególnie w mniejszych miejscowościach i na terenach wiejskich.
Warto, by
polskie samorządy i partnerzy społeczni włączyli się w proces konsultacji Planu Społeczno-Klimatycznego i wspólnie zadbali o to, by transport rowerowy znalazł się jako jego ważny element. W ten sposób możemy połączyć cele klimatyczne z realną poprawą jakości życia mieszkańców.
Pełny raport
„Rowerem ku lepszej przyszłości dzięki europejskim środkom społeczno-klimatycznym” można pobrać na stronie
zdgtor.pl. To obowiązkowa lektura dla samorządowców, planistów, organizatorów transportu i wszystkich, którzy szukają odpowiedzi na pytanie: jak zintegrować cele klimatyczne z polityką społeczną i lokalną mobilnością?