Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Miliony euro dla Polski na transport. Jak walczyć z ubóstwem komunikacyjnym.

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Autor:

ZDG TOR

Data publikacji:
22-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
22-04-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Miliony euro dla Polski na transport. Jak walczyć z ubóstwem komunikacyjnym.
fot. freepik.com
Ubóstwo transportowe, wykluczenie komunikacyjne, klimat – te z pozoru odległe tematy coraz częściej łączy jedna koncepcja: dostępność. Nowy raport przygotowany przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR pokazuje, że realną zmianę mogą przynieść… rowery. Ale nie same z siebie – kluczowy będzie sposób wydatkowania środków z nowego unijnego instrumentu wsparcia, jakim jest Społeczny Fundusz Klimatyczny (SFK).

ETS2 i SFK – unijna polityka klimatyczna wkracza na ulice

Unia Europejska nie zwalnia tempa w walce ze zmianami klimatu. W ramach inicjatywy „Fit for 55”, państwa członkowskie zobowiązały się do redukcji emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 r. Jednym z kluczowych narzędzi ma być nowy system ETS2, który od 2027 r. obejmie m.in. sektor transportu. To oznacza, że emisje generowane przez nasze codzienne podróże – do pracy, szkoły, lekarza – będą kosztować więcej. I to dosłownie.

Ten mechanizm ma zmotywować obywateli do przechodzenia na bardziej ekologiczne formy mobilności, ale jednocześnie niesie ryzyko wzrostu kosztów transportu, szczególnie dla osób o niższych dochodach. Dlatego równolegle z ETS2 uruchomiony zostanie Społeczny Fundusz Klimatyczny, z budżetem sięgającym 65 mld euro, z czego aż 11,4 mld euro ma trafić do Polski. Środki te mają łagodzić skutki społeczne nowej polityki i wspierać inwestycje w niskoemisyjną mobilność.

Rower jako narzędzie polityki społeczno-klimatycznej

Choć rower, często kojarzy się raczej z rekreacją, coraz więcej dokumentów i analiz pokazuje, że to właśnie transport rowerowy może odegrać kluczową rolę w realizacji celów SFK. Z jednej strony – jest niskoemisyjny, zdrowy i niemal bezkosztowy w codziennym użytkowaniu. Z drugiej – może być skutecznym narzędziem walki z ubóstwem transportowym i wykluczeniem komunikacyjnym.

Raport ZDG TOR zwraca uwagę, że wiele osób dotkniętych ubóstwem transportowym nie ma możliwości zakupu samochodu elektrycznego, a nawet biletu miesięcznego. Tymczasem odpowiednio zaprojektowana polityka rowerowa – obejmująca dofinansowanie zakupu rowerów, rozwój infrastruktury, wsparcie dla mikromobilności i integrację z transportem publicznym – może stać się skuteczną formą wsparcia osób i społeczności znajdujących się w trudnej sytuacji.

Co ważne, artykuł 8 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/955 z dnia 10 maja 2023 r. otwiera możliwość finansowania infrastruktury i zakupu rowerów ze środków SFK – o ile tylko państwo członkowskie zdecyduje się to wpisać do swojego krajowego Planu Społeczno-Klimatycznego.

Samorządy mają głos – czas wpisać rowery do planów!

Minister właściwy ds. rozwoju regionalnego ma czas do połowy 2025 roku na opracowanie Społecznego Planu Klimatycznego. Dokument będzie podstawą dla rozdzielania środków z SFK i musi zawierać konkretny katalog inwestycji i działań – również na poziomie lokalnym i regionalnym. Warto zaznaczyć: w planie można, ale nie trzeba uwzględniać transportu rowerowego.

Natomiast, jeśli nie wpiszemy rowerów do planu teraz, możemy stracić szansę na ich dofinansowanie w kolejnych latach. A rowery to nie tylko infrastruktura – to także narzędzie walki z ubóstwem i wykluczeniem transportowym, poprawa dostępu do edukacji, pracy, ochrony zdrowia – szczególnie w mniejszych miejscowościach i na terenach wiejskich.

Warto, by polskie samorządy i partnerzy społeczni włączyli się w proces konsultacji Planu Społeczno-Klimatycznego i wspólnie zadbali o to, by transport rowerowy znalazł się jako jego ważny element. W ten sposób możemy połączyć cele klimatyczne z realną poprawą jakości życia mieszkańców.


Pełny raport „Rowerem ku lepszej przyszłości dzięki europejskim środkom społeczno-klimatycznym” można pobrać na stronie zdgtor.pl. To obowiązkowa lektura dla samorządowców, planistów, organizatorów transportu i wszystkich, którzy szukają odpowiedzi na pytanie: jak zintegrować cele klimatyczne z polityką społeczną i lokalną mobilnością?
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Eko-zakupowy niewypał w Sosnowcu

Komunikacja

Eko-zakupowy niewypał w Sosnowcu

Paulina Piziorska 05 lutego 2025

Łódzkie z dotacjami na turystyczne szlaki rowerowe

Mobilność

Kolejny pojazd na wodór. Tym razem rower

Mobilność

Kolejny pojazd na wodór. Tym razem rower

Groclin 09 października 2024

Prawnik: Ekologia nie zatrzyma rozwoju lotnictwa

Prawo & Finanse

Prawnik: Ekologia nie zatrzyma rozwoju lotnictwa

Roman Czubiński 25 września 2024

Zobacz również:

Eko-zakupowy niewypał w Sosnowcu

Komunikacja

Eko-zakupowy niewypał w Sosnowcu

Paulina Piziorska 05 lutego 2025

Łódzkie z dotacjami na turystyczne szlaki rowerowe

Mobilność

Kolejny pojazd na wodór. Tym razem rower

Mobilność

Kolejny pojazd na wodór. Tym razem rower

Groclin 09 października 2024

Prawnik: Ekologia nie zatrzyma rozwoju lotnictwa

Prawo & Finanse

Prawnik: Ekologia nie zatrzyma rozwoju lotnictwa

Roman Czubiński 25 września 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5